Pandemia wpłynęła na wiele stref naszego życia, a przede wszystkim na rytm życia prywatnego i pracy oraz zbilansowanie jednego aspektu względem drugiego. Warunki pracy, które wydawały się tymczasowe i niestandardowe, powoli stają się długoterminowym rozwiązaniem dla wielu pracodawców i pracowników. Dlatego też powstała potrzeba systemowego uregulowania współpracy w trybie zdalnym.
Budzące dużo pytań kwestie ponoszenia kosztów po stronie pracownika czy zapewnienia odpowiednich pomocy do pracy przez pracodawcę, są przedmiotem dyskusji i zgłaszanych przez obie strony uwag, które mają prowadzić do prawnego uregulowania tych kwestii. Warto nadmienić, że proponowane wstępnie rozwiązania pozostawiają dużo ustaleń na poziomie pracownik-zakład pracy, aby stworzyć też system elastyczny i dopasowany do potrzeb danego zakładu pracy.
Wg Kodeksu pracy, praca zdalna ma być rozwiązaniem do zastosowania w tzw. warunkach typowych, nie zaś jak obecnie ? w warunkach nadzwyczajnych, w celu przeciwdziałania COVID-19. Nie jest zatem zasadne przeniesienie obecnych regulacji w tym zakresie, zawartych w art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r., ale konieczne jest stworzenie nowych regulacji, które zabezpieczą interesy obu stron stosunku pracy.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii planuje wykorzystać stanowiska zaprezentowane przez obydwie strony dialogu społecznego w ramach dialogu autonomicznego w pracach nad tą regulacją. Obecnie trwają w tym zakresie prace wewnątrz Ministerstwa. Uregulowanie tej kwestii w Kodeksie pracy jest dużym wyzwaniem.
Temat pracy zdalnej będzie też przedmiotem prac Zespołu negocjacyjnego – „praca”, powołanego przez Radę Dialogu Społecznego na rzecz wypracowania tematów do Umowy Społecznej.
Informacje szczegółowe:
– organizowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami BHP,
– dbania o bezpieczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego,
– dotyczących pomieszczeń pracy i obiektów budowlanych,
– dotyczącego urządzeń sanitarnych i środków higieny osobistej.
Wciąż czekamy na ostateczny kształt przepisów i aktualnie nic żaden z powyższych aspektów nie jest potwierdzony, sam artykuł zaś powstał w oparciu o projekt ustawy.
Autor: Honorata Hencel, konsultant biznesowy w Promeda Sp. z o.o.
Konsultacja: Małgorzata Sulestrowska, główny specjalista ds. bhp w Promeda Sp. z o.o.
Śledźcie naszego bloga (również na Facebooku i Linkedin), gdzie poruszamy istotne kwestie związane z medycyną pracy i BHP.
Oczywiście, daj nam znać jeśli masz temat, który powinniśmy Twoim zdaniem bliżej omówić.